09/02/2018

Minirecenzie: Zn. Nové knihy známych autorov

Niektorí autori napíšu také úžasné knihy či série, že si automaticky brúsite zuby na ich ďalšiu tvorbu. Alebo aspoň časť z nej. A potom s napätím čakáte, ako to dopadne... Spoiler alert: V dnešných dvoch prípadoch dosť dobre.

Marissa Meyer: Renegades (#1)

Renegades - to je skupinka superhrdinov s výnimočnými schopnosťami, ktorí v čase najväčšieho chaosu bojovali za spravodlivosť a za lepší svet, až kým nenastolili mier a poriadok. Všetci ich milujú - okrem zloduchov, ktorí sa odmietajú zmieriť s prehrou. Novu vychovali práve oni a má aj vlastné dôvody, prečo Renegades nenávidí. Je odhodlaná ich za každú cenu zvrhnúť a tak sa medzi nich infiltruje. Ako inak, zisťuje, že nie sú všetci rovnakí. Napríklad taký Adrian úprimne verí v spravodlivosť a určite si nezaslúži zomrieť...

Marissa vzala tému, ktorá zvádza k zjednodušovaniu a spracovala ju tak bravúrne, že nič nie je čierno-biele a čitateľ je nútený neustále premýšľať a pochybovať. Keďže v tomto svete proti sebe stoja dva konkurenčné tábory superhrdinov & superzloduchov, postáv sa objaví viac než dosť. Našťastie nás s nimi autorka oboznamuje postupne. Pomôžu tiež prehľadné profily na začiatku knihy. Väčšia pozornosť je venovaná najmä Nove a Adrianovi, z ktorých pohľadov (v tretej osobe) sledujeme dianie. Presne, ako som od Marissy čakala, všetky postavy skvele vykreslila a ja som si svojím spôsobom obľúbila takmer každého. Jediným záporom knihy je pomalý rozbeh príbehu a pomerne málo akcie. Skrátka, čakala som trochu viac, takže odo mňa získava 4*. (Ale rozhodne sa teším na druhý, záverečný, diel!)

J. K. Rowling: Skvelý život

(Hoci táto útla knižočka vyšla v zahraničí už pred pár rokmi, v slovenskom preklade vychádza 13. 2., takže som sa ju sem rozhodla zaradiť.) V čase, keď Rowlingová písala Harryho Pottera, bola nezamestnaná, rozvedená, s dieťaťom na krku... Proste zlyhala na plnej čiare. No pozrite sa, kde je dnes. Keď ju pozvali, aby predniesla prejav na promócii na Harvarde, hovorila v ňom o dvoch témach: o zlyhaní & jeho neočakávaných výhodách a o význame fantázie.

"Nepotrebujeme mágiu, aby sme zmenili svet, všetku potrebnú moc nosíme v sebe: máme schopnosť predstavovať si niečo lepšie."

Táto kniha má iba 76 strán (v čom je zarátaná krásna grafická úprava a niekoľko ilustrácií), no trúfnem si tvrdiť, že tento prejav skrátka stál za "zvečnenie" v knižnej podobe. Rowlingovej sa v ňom podarilo zavtipkovať, ukázať, že sa neberie príliš vážne, porozprávať čerstvým absolventom o svojom živote a zároveň im poskytnúť kopu podnetov na zamyslenie. Vyslovila viaceré vety, ktoré človeku ostanú víriť hlavou a s ktorými ste sa možno stretli, lebo ich ľudia s obľubou citujú. Osobne som rada, že som všetko mohla spracovať v širšom kontexte.

"Prečo vám rozprávam o výhodách neúspechu? Jednoducho preto, lebo vďaka neúspechu som vylúčila nepodstatné. ... A tak sa skalnaté dno stalo pevným základom, na ktorom som si znova vybudovala život."

V tomto bode si zrejme túto knihu viete predstaviť a buď si ju chcete prečítať alebo nie. Mám teda len dve úlohy: Ak ste nevedeli, že vychádza - dať vám o nej vedieť. Ak ste zvedaví, ale váhate - povzbudiť vás, aby ste si ju prečítali. Iste, prežijete aj bez toho, ja však tú polhodinku, ktorú som pri nej strávila, určite neľutujem.

Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť. Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar.

Časom chcem spracovať ďalšiu dvojicu "kníh známych autorov", ale zatiaľ je to všetko. Ste na rade - čítali ste niektorú z kníh, chystáte sa?

obálky z goodreads.com & bux.sk