8. 12. 2012

One bloger show (ELLS)

Tak to vypadá, že mám tu čest představit vám prvního hosta One Bloger Show - a tímto hostem není nikdo jiný než Ells, kterou spousta z vás zná jako milou a ochotnou blogerku, která se nedávno přestěhovala na novou doménu (její blog mimochodem najdete tady). 

Ells, jsi prvním hostem v mojí "One blogger show," takže doufám, že jsi na to náležitě hrdá! *smích* Ale teď k věci - jako skvělou knižní bloggerku tě spousta lidí už zná, ale jako autorku zřejmě jen pár vyvolených. Představíš se trochu?
To tedy jsem. Jsem vůbec hrdá na to, že si se mnou někdo na toto téma povídá. Neřekla bych, že jsem skvělá, spíš průměrná, což podle mě platí i o mých spisovatelských schopnostech. Píšu příběh, které se mi zrodil jednoho dne v dubnu ve snu a od té doby tam pořád je a čeká, kdy ho konečně dopíšu. Myslím si ale, že Zane (hlavní postava) mě bude otravovat i poté.

Zmínila jsi Zanea, hlavní postavu tvého příběhu (alias "toho sladkého zmetka", jak mu říkám já). Než ale začneme rozebírat tento drbůhodný objekt, co bys mohla říct o samotném tvém díle?
Mohla bych říct jen to, že to není příběh o upírech, ale o bytostech, které jsou mnou vymyšlené. Nepokládám je sice za příliš originální, protože je už jednou v trochu jiném obalu ukázala Charlaine Harrisová v True Blood a navíc je zde kniha Tygrovo prokletí, která se tomu také hodně přibližuje, ale... Myslím si, že upírů už bylo dost. Čtenáři chtějí něco nového a neokoukaného, proto jsem jako první návrh na svou knihu vymyslela i něco jiného, to jsem ovšem odstrčila momentálně do pozadí a teď píšu o tom sladkém zmetkovi, který mě uchvátil jak svou povahou, tak svým zevnějškem a podstatou bytosti. Jedná se o Macana. Člověka, který se mění v tygra.

Wow, to zní zajímavě, určitě jsi teď spoustu lidí navnadila (už jen tím, že knih na toto téma nejsou miliony, jako je tomu právě se zmíněnými upíry). Snad nebude vadit, když prozradím, že zatím máš napsaných 117 stran, což je krásné číslo. Kdy jsi se Zanem začala?
Zane mě teď hubuje za to, že si nepamatuji přesné datum, ale dokument mi hlásí, že 9. dubna letošního roku. Myslím, že to bylo den nebo dva po snu, ve kterém jsem viděla Zanea, jak skáče ze stromu na strom se žlutými duhovkami. V noci. A pak tam byla Lucy. Vyděsil ji a ona se do něj pustila. Nebyl to začátek, protože jinak by se lekla toho, že skáče po stromech. Ten sen byl celkově zkreslený, proto jsem si vzala jen ty základní rysy a začala je sepisovat na počítači. Stránka míjela stránku, až jsem nakonec dospěla k té 117. Momentálně jsem na to pyšná a upravuji dokument proto, aby mohl vyjít na světlo. Nebo alespoň pár jeho kapitol.

Vyjít na světlo? Tak to zní jako velké plány!
To zase ne. Vydat ji jako knihu je ještě velmi brzy. Pořád je surově neupravená a mé dovednosti se pořád rozvíjejí. A k tomu všemu mi není osmnáct. Ale plánuji ji publikovat na Goodreads. Dlouho jsem se přesvědčovala, že ji nemusím uveřejňovat, když kniha ještě není u konce, ale pak jsem si řekla, že to ničemu neuškodí.

To určitě ne. Kdy a na jaký rozsah se můžeme těšit? Plánuješ i pokračování, ať už ve formě prequelu nebo dalšího dílu? Příběh je psán ich formou z pohledu Lucy, dívky z bohaté rodiny, proto mě neskutečně láká otázka: Uvažovala jsi i o napsání POV jiné z postav?
Myslím, že příští rok v lednu by si čtenáři mohli přečíst prolog a posléze následující kapitoly. Plánuji uveřejnit nejméně takových 60 stran. Příběh hodlám přidávat postupně a sledovat, jestli se vůbec někomu zalíbí. :)Plánuji z toho udělat trilogii, hlavní linku už mám rozvrženou. Nebo lépe řečeno, má ji rozvrženou Zane. Kolikrát píšu a on se mi po dlouhém mlčení jen tak mimochodem zmíní o něčem zásadním a já pak může přepisovat celý děj, nebo jen koukat s otevřenou pusou. Někdy se divím, jak vůbec něco takového může můj mozek myslet vážně. A ano, uvažovala. Dvě vedlejší postavy (partneři) mě zaujali svým příběhem. Oba jsou Macanové a mě by jejich pohled na celou věc zajímal. Buď napíšu povídku, nebo knihu. Nevím, na kolik mě to vyjde stran.


Takže to vypadá na pořádnou ságu! Co pohled Lucy, která vypráví celý příběh? Mimochodem, pověz nám něco i o ní.
Lucy působí na první pohled nezajímavě a moc se nevyjadřuje. Je ráda, když je mimo pozornost, proto ji raději vynechávám v pozadí. Uklidňuje mě, když mě její přítel dohání k šílenství a pomáhá mi ty skutečnosti co nejlépe naservírovat. Její pohled mě zajímá natolik, že píšu z jejího pohledu celou trilogii, a i když to nechce přiznat, líbí se jí to. Popravdě řečeno jsme si dost podobné. Občas si pokládám otázku, jestli čirou náhodou není přesná kopie mě. A myslím, že tomu tak bude. Myslím, že je to dobrá věc, takto se lépe do ní vžiju, je to konec konců má první kniha, a tak potřebuji, aby v ní byly věci, které důvěrně znám a mohu je popsat. Což je trochu problém, když jsem příběh zasadila do Ameriky. *smích* Jenže právě tam jsou nejlepší podmínky pro nadpřirozené bytosti. Nevím, jak by to vyznělo, kdyby se Lucy jmenovala Lucie a ze Zanea se stal třeba Jirka.

A teď velice intimní dotaz: můžeš trošku pomluvit drbůhodný objekt - Zanea?
Jistě a to velmi ráda *škodolibě si tleská*. Zane měl být dvojník Damona z UD. Myslím ale, že tak nakonec vůbec nepůsobí. Zásadní rozdíl mezí ním a Damonem je, že mají jiné cíle. Damon ví, že ho upírství baví, ale Zane neví, jestli ho má vlastní podstata děsit, nebo spíš fascinovat. Nechtěla jsem ale hrdinu, který by se děsil sám sebe a jako obvykle se nemohl sám se sebou vyrovnat. To by mi na Zanea nesedělo. Obzvlášť, když je jeho jméno významově chápáno jako bůh (nedělám si legraci, ani jsem to dřív nevěděla). Zane je hrozný. Je vzpurný, je to pokušitel a zároveň se vám dostane pod kůži natolik, že tu jeho sobeckost a dravost máte vlastně rádi. Je to ale zajímavý charakter. Řekla bych, že kdyby chtěl, působil by velmi inteligentně. To ovšem kazí ta jeho zarytá vlastnost neustále někoho popichovat a dělat ze sebe úplného blbečka. Lucy ví, o čem mluvím. Upřímně řečeno, lituju ji při každém jeho projevu. Ale Zane je prostě Zane. Je nemožné ho změnit, i když jsem si na začátku myslela, že se jeho povaha změní natolik, že už nikdy nikoho popichovat nebude. Což je ovšem osudová chyba. No, uvidím. Ještě s ním budu muset něco udělat.

Krásně jsi ho zdrbala, chudáčka, teď před ním všechny ženské utečou!
Přesně to jsem chtěla *smích*
(Zane: Já ji zabiju. Přísahám bohu, že ji zabiju.)


Ty jsi ošklivá! Ale počkej, teď ti to vrátím! *smích* Měla jsem pro tebe totiž nachystanou moc krásnou otázku, ale trochu jsi mi ji pokazila tím, že se knihu zatím nechystáš vydat. I tak ti ji ale položím: U kterého nakladatelství bys chtěla, aby Zane vyšel, a proč?
Ony se knížky můžou vydávat, i když ti není osmnáct? To jsem netušila... Ale jinak bych asi chtěla, aby mi vyšla u Knižního klubu nebo CooBoo. Tato dvě nakladatelství vydávají úžasné knihy, a kdyby poté vyšla ta moje pod jejich značkou, byla by to pro mě obrovská pocta.


Michaela Burdová vydala první knihu v sedmnácti, Lucie Hrochová dokonce v patnácti. Možná je potřeba podpis rodičů na smlouvě nebo něco podobného, ale jsem si jistá, že neexistuje zákon, který by to zakazoval. Je ale fakt, že když jsi plnoletá, máš lepší podmínky pro vydání, například si na křtu můžeš připít s redaktory. *smích*
*smích* Já bych stejně připíjela čajem - jsem abstinent a alkohol mě neláká. Každopádně to je zajímavé uvědomění.


Je Zane tvým prvním dílem, nebo za sebou už máš nějaké krátké povídky (či jiné literární pokusy)?
Dřív jsem psala fanfiction na téma Twilight. Bavilo mě vymýšlet nové situace, kde se objeví. Poté to bylo Pontegione - dílo, které jsem se snažila psát před Zanem a které mělo své naprosto originální bytosti, spjaté s mytologií. Podobaly se vílám, ale měly jiné úkoly. :)Myslím, že jsem poté napsala ještě spoustu vlastních povídek, poslední je Malý svět. Zane je ale moje první opravdové dílo, které ještě vlastně ani nemá název. Pořád se bojím, že když dílo nějak pojmenuju, nebudu už chtít dál psát z beznaděje, že to nikdy nedopíšu. Popravdě pořád ještě odmítám skutečnost, že začínám být spisovatelkou a že píšu vlastní knihu.

Jak tak koukám, spousta autorů začínala právě s fanfiction a ty už jsi docela zkušená. Máš něco, co tě "nakopne" k psaní nebo zaručeně dovede inspiraci, třeba nějaký čarodějnický rituál při měsíčku? *smích* Kdy a kde se ti píše nejlépe?
Jistě, omámím jednu nevinnou pannu a pak se koupu v její krvi. *smích* :DTo, co mě pokaždé nakopne, je hudba. Faktem ale je, že když potřebuji inspiraci, stačí mi vyhlédnout z okna, nebo se kousek projít. Příroda je fascinující a inspirace se v ní dá najít téměř všude. Především v lesích. Navíc já bydlím tak trochu na okraji lesa, proto opravdu stačí vykouknout ven a chvíli se rozhlížet. Pak to přijde samo. Nejlépe se mi píše, když jsem zavrtaná v posteli s černým čajem, citronem a osmi kostkami cukru (ano, sladím opravdu hodně, ale zato nejím sladkosti, ani jiné pochutiny - samozřejmě kromě zákusků se želatinou *smích*). Nejlépe se mi píše v noci. Ráno jsem příliš lenivá a odpoledne jsem na počítači a přemýšlím, co budu dělat večer. Právě večer začíná mé plodné období a já začínám číst, psát, nebo dělat cokoliv jiného. U psaní mi ale nikdy nechybí hudba.

Mockrát ti děkuji za čas, který jsi mi obětovala, i za tvoje odpovědi, moc mě bavilo tě zpovídat. Chtěla bys něco vzkázat čtenářům, ať už radu, pozdrav nebo cokoli jiného?
Samozřejmě bych je chtěla všechny pozdravit, ale také jim vzkázat, že pokud je v nich něco, co se dá sepsat na papír, nebo na počítači, ať to udělají. Nikdy jim to nemůže uškodit. Upřímně bych doporučila psát především blogerům. Mají všeobecné předpoklady pro psaní. Podle mě by měl každý napsat alespoň nějakou povídku, aby zjistil, jestli se mu to nezalíbí. Tak a teď se už skutečně loučím a děkuji za pozornost a především tobě, Annie, za čas, který ses mi rozhodla věnovat. 

Ukázka z díla

17 komentárov:

  1. Vůbec jsem netušila, že Ells i píše. Znám ji pouze jako blogerku. Super článek. Zase jsem o něco chytřejší. Souhlasím, že čtenáři potřebují něco nového. Upírům se vyhýbám jak jen to jde. Tohle bych si ráda přečetla.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, a o tom to je :) Taky jsem o spoustě lidech až po čtvrt, půl roce zjistila, že píšou :)
      Tak to mě těší, já ten příběh četla (téměř všechno, co má Ells napsáno) a vážně to má perspektivu^^

      Odstrániť
    2. Já sama taky nevěděla, že píšu. Pořád to popírám a říkám si, že jenom fantazíruju. :D

      Zane: Už zase ta její sebekritika.

      No nic, raději komentář ukončím, už se mi do toho plete Zane, který velmi zaujatě sleduje, co se zde píše. :D

      Odstrániť
  2. Já jsem četla pár kapitol, když mi je Ells poslala při svých začátcích a opravdu se mi to líbilo, takže doufám, že se toho jednou dočkám i v knihkupectví =))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Veľmi sa mi to páči. Dúfam, že sa toho dočkáme. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, moc ráda bych po této knížce sáhla v knihkupectví, nejlépe s nějakou nádhernou obálkou a la tygří sága od C. Houck^^

      Odstrániť
  4. veľmi pekný rozhovor :) Ells je sympatická osôbka :) Príbeh mi lezí v pc a ešte som sa k nemu nedostala :( Prepáč Ells, ale znie naozaj dobre :) uz teraz sa teším na tvoju dalšiu "obet" v OBS :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuji :) Ells je skvělá^^
      Jo, tak nějak to mám s tvojí Dušou :/
      Já se taky těším :D Budu krutá & zlá! :D

      Odstrániť
    2. Sue,nic se neděje. Já taky pořád lenoším s Dušou temna a to je to přitom OPRAVDU napsané jako kniha. Můj příběh je oproti tomu hloupá napodobenina. Já to fakt budu muset napravit. Cítím se hrozně provinile...

      Odstrániť
  5. Skvělý rozhovor a vypadá to dobře :))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Tiež si myslím, že vyzerá príbeh celkom dobre, aj keď nie som veľký fanúšik ľudí, čo sa premieňajú na zvieratá alebo iné potvory.
    Ale vidno, že píšeš pútavo a prológ ma zaujal. Určite sa na to na GR pozriem, keď to tam dáš.
    Som veľmi zvedavá, ako si dokázala opísať prostredie v Amerike. Ja osobne si myslím, že púšťať sa do príbehu, ktorý je zasadený do prostredia, kde sme nikdy neboli - pokiaľ to nie je v inom svete -, je dosť náročné. Aspoň ja som s tým mala značné problémy. Nevedela som opísať žiadne konkrétne detaily a už vonkoncom som si ich nemohla vymyslieť, lebo by určite nesedeli. A niektorí čitatelia sú takí, že rozrýpu dielo až do posledného slova(ja!).
    Priznám sa, trochu som sa zľakla, keď som zbadala meno Demon a FF. Dúfam, že tá tvoja kniha sa na VD nebude podobať ani zďaleka. Čítala som na VD toľko FF - alebo som skôr opravovala články - že mi je z toho, mierne povedané, zle.
    Ale určite ti držím palce. Rozhovor bol super, tento projekt veľmi oživil bloggerský svet a zároveň dá šancu autorom, ktorí nič nevydali, zviditeľniť sa.
    Len tak ďalej. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já mockrát děkuji za ten odstaveček na konci - a na zbytek komentáře snad odpoví autorka příběhu :)

      Odstrániť
    2. Popravdě řečeno, dřív jsem taky neměla ráda ty měnící se potvory. Až když jsem přečetla Mrazení, bylo to v klidu. :D A ano, je to těžší, ale popisovat prostředí české republiky detailně a zasadit do toho Zanea s Lucy, to by nebylo moudré... Ona se většina příběhu odehrává na horách (he, tam jsem taky nikdy nebyla), takže je to celkem snadné. :) A když teď nad tím Damonem uvažuji, možná jsem i trochu chtěla, aby se Zane podobal i Patchovi ze Zavrženého. A ne, nepodobá se to VD. To bych nedovolila. Záměrně se na to snažím dávat pozor. No, i když mi s tím značně pomáhá laurdes. :)

      Odstrániť
  7. wow skvělý rozhovor. A ukázka, zaujalo. Rozhodně si přečtu na GR.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to jsem ráda^^ Přesně o tohle mi šlo, pomoct s propagací... (:

      Odstrániť