27. 8. 2012

Metoda 99 aneb proč zůstávat jen u anotací?

 Podle čeho nakupujete knížky? Nebo spíše, podle čeho si v knihkupectví vybíráte knížky? Řekla bych, že většina z nás, knihofilů a knihomolů, se drží zažitého schématu: Knihy-které-mi-někdo-doporučil, knihy-s-dobrými-recenzemi, novinky. V libovolném pořadí.

Dejme tomu, že si zajdeme pro několik knih, o kterých víme dopředu, ale potom jsou v knihkupectví neočekávané slevy, jednu z knih nemají, díky čemuž je peněženka stále poloplná a ještě zbývá trocha času. Co udělá knihomol? Chodí po (nejlépe několikapatrovém) knihkupectví, nasává vůni knih, kouká okolo sebe a obdivuje. A dřív nebo později mu nějaká z knih do oka padne.

Tedy, nejdřív na knize zaujme název nebo obálka. Ta musí být buď tak hezká a nápaditá, nebo tak ošklivá a klišoidní, aby si jí člověk všiml. První dojem se zdá dobrý. A knihomol  (mohla bych mu dát jméno, co myslíte? Co třeba Y.) otočí na anotaci nebo otevře první stranu. Většinou oba kroky po sobě, ale jsou lidé, kteří anotace nečtou nebo neradi koukají na děj. Znám i člověka, co se podívá na poslední stranu, přečte si konec a knihu zase odloží. 

Co se tím pan Y. asi snaží vykoumat? No přece ho zajímá, jestli mu sedne námět. Když má někdo plné zuby upírů, další upířinu asi odloží, i kdyby měla sebenádhernější obálku. A pokud si náš maniak myslí, že by ho zrovna tohle mohlo bavit, následuje zkoumání první strany. A to zase proboha proč?

Opravdu nesleduji vaše vnitřní pohnutky, takže mě opravte, pokud se mýlím, ale pan Y. je zvědavý, jestli ho zaujme styl psaní alespoň natolik, aby knihu přetrpěl... pokud se tedy nejedná o novou (starou) knihu jeho osvědčeného autora. Proto se podívá na začátek knížky. A to je právě ta chyba!

Část z vás už hádám pochopila, kam tím mířím, zatímco jiní se na mě pravděpodobně dívají jako na nebezpečného šílence. Jako autorka sama můžu říct, že je to chyba právě proto, že spisovatelé se snaží. Na začátku. První strana je stokrát rekonstruovaná a většinou zveřejňovaná i na ukázku, anotace je práce několika dnů, aby zněla co nejlépe. To je přece účel, zaujmout potencionální čtenáře.

Nebo tu máme opačný případ, autor se na začátku rozepisuje a sžívá s příběhem a až postupně se mu dostane natolik 'pod kůži', že později za něco stojí.

Jenže. Když otevřete první stranu a soudíte podle ní, můžete si vytvořit mylný dojem. Zbytečně knihu odsoudit nebo od stylu psaní čekat něco víc. Proto jeden literární kritik přišel s tzv. Metodou 99 alias Page99Testem: Neotáčejte na první stranu. Nalistujte si stranu 99! Proč zrovna tu? Je dostatečně daleko od strany 1 a u průměrného příběhu to není tak moc, aby tato vyzradila nějaký zásadní zvrat.

Neřešte děj, protože ten pravděpodobně moc chápat nebudete. Soustřeďte se na to, jak je kniha napsaná. Přečtěte si stranu 99 a chvíli přemýšlejte, jestli máte chuť otočit stránku a to ne jen kvůli tomu, že se tam nachází druhá polovina rozdělené věty. Jestli máte chuť otočit stránku, protože vás kniha chytla a případně by vás i zajímalo, jak bude rozhovor/situace pokračovat. 

(Mě a pana Y. by třeba druhé Milénium podle strany 99 nedostalo stylem psaní, ale stejně bychom stranu otočili. Proč? Protože se na jedné straně před stovkou řeší obchod s dívkami, převážně z Ruska. A protože mě vážně zajímá, co se s nimi stalo.)

Potom si už pokojně přečtěte stranu jedna a pokud se vám kniha líbí, běžte do ní! Není to stoprocentní, to není ani podle první strany a anotace. Ale máte jednu jistotu: styl psaní na dvou stranách už zaujal. Není tak pravděpodobné, že by autor po zbytek knihy psal úplně jinak. Když si k tomu připočtete případný dobrý dojem z obálky, názvu a/nebo anotace, dost možná právě držíte v ruce svoji novou oblíbenou knihu.

Tak. A teď se přiznejte. Kdo právě drží v ruce nějakou knihu a plánuje listovat na stranu 99, aby zjistil, jestli by ho bavila?^^

Ještě jeden drobný tip - tady máte, jak to funguje v praxi. Zatím je tam jen pár knih, ale třeba se stránka rozroste. :) Jde o to, že se před vámi předestře strana 99 náhodně zvolené knihy, aniž byste viděli název, a vy máte rozhodnou, jestli byste otočili stránku. Můžete také autorovi poskytnout zpětnou vazbu.  

"Open the book to page 99 and read, and the quality of the whole will be revealed to you." --Ford Madox Ford (1873—1939) 

34 komentárov:

  1. Teda, to zní zajímavě. :'D Mohla bych někdy vyzkoušet.^^
    Já si většinou vybírám knihu na základě vydavatelství - znám jedno, které mě ještě nikdy nepodrazilo, cokoliv jsem si od něj vybrala -, názvu (třeba Horkou žvýkačku jsem si našla jen kvůli němu a jak se to vyplatilo :'D), podle obalu (např. mě osobně hned na začátku odradí modelky typické pro YA knihy) a hlavně začátku druhé kapitoly a úplného konce (Patřím mezi ty lidi, co si knihu nejdřív otevřou na poslední stránce :D). A taky dost důvěřuju svému pověstnému výběru naslepo, málokdy sklamal mě, či mé známe.:'D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mohla^^
      Vidíš, to mě nenapadlo... tak tady by to byl Fragment a CooBoo, ti vydávají knížky bez chyb ;D
      Já jsem schopná odmítat knihu, kterou všichni hodnotí vysoko jen kvůli tomu, že mi nesedne ta ženská na ní... takže to znám. :D
      Vidíš, jsi druhá! :D
      Ano, ten výběr znám, taky jím disponuji.^^ Tak jsem zvědavá, jestli ses trefila i do mého dárku :P

      Odstrániť
  2. To znie dosť dobre, asi preskúmam nejaké svoje knihy.=) A ak nezabudnem, aj to vyskúšam v praxi.:P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak pak řekni, s jakým výsledkem.^^ Já se dobrala k tomu, že Divergenci bych si přečetla a začínám se těšit na Matched... :D

      Odstrániť
  3. Jasně, že jsem hned do ruky vzala knihu - Loď mezi hvězdami a zadívala jsem se na stranu 99! :D A musím říct, že jsem chtěla otočit dál, takže doufám, že mě kniha bude bavit, až se do ní zítra pustím. :D :)
    Jinak je tohle skvělá rada, která se mi líbí a pokud budu knihu vybírat v knihkupectví, tak ji od teď určitě použiju. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak jsem ráda, že to někoho nakoplo^^ Doufám s tebou! :)
      Děkuji... :) Tak snad pomocí ní najdeš nějakou super knihu^^

      Odstrániť
  4. Ano, nákupy u mě vypadají přesně jak popisuješ, až na to, že já nekoukám na první stranu ale náhodně otevřu knihu někde zhruba uprostřed, takže v podstatě Metodu 99 už používám, jen není tak přesná a ani jsem si pořádně neuvědomila, že to dělám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To jsem taky dělávala, ale prokázala jsem až podivuhodný talent narazit na spoilery :D
      Závidím, pokud ho nemáš :)

      Odstrániť
  5. Já to poznám podle tohoto: název+obálka+ první věta anotace = výsledek. Ale je fakt, že taky kolikrát obracím doprostřed knihy a čtu. Ale je to zajímavé. Povedený článek!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To se řadíš mezi většinu...^^
      Děkuju :)

      Odstrániť
  6. Páni, to je super, to začnu používat :D
    Já knihy v knihkupectví otvírám dost často jen kvůli tomu, abych zjistila, jestli se mi líbí překlad (což se asi dá považovat za to, že se snažím zjistit, jaký je styl psaní), ale ani to jsem donedávna nedělala. Anotace si čtu, pokud jsem o knížce nikdy neslyšela. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) To mě těší^^
      Já bohužel na špatný (rozuměj s chybami) překlad přijdu až během čtení... :/
      To je fajn metoda... já je čtu skoro pokaždé. :)

      Odstrániť
  7. Tak toto je skvelý nápad a pomôcka! aj keď sa väčšinou riadim tými 3 vecami, ktoré si vymenovala na začiatku, že po akých knihách siahame 8D ale toto vyskúšam! 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neboj, to spousta lidí :) Děkuju^^

      Odstrániť
  8. Skvělý návod, okamžitě jdu vyzkoušet na pár svých nepřečtených knih a teď už se tím pokusím při nákupech řídit, protože to vypadá na dobrou radu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkují :) Taky jsem si po napsání článku sedla a zkoumala nepřečtené knížky :D

      Odstrániť
  9. Tak, na stranu 99 sice neotáčím, ale rozhodně koukám někam doprostřed. Právě kvůli stylu psaní. Už se mi stalo, že na první stránce to vypadalo skvěle a pak ... nic, nebo naopak. Teď jsem zkusila nalistovat tedy stranu 99 v knize, kterou jsem si dneska koupila a snad by mne tedy mohla bavit. Koupila jsem ji jen díky tomu, že byla za 49 Kč a je o holce, která hraje na cello. Cello miluju, je to úžasný nástroj, a tak jsem byla hodně zvědavá, jak se s tím autorka "popere".

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Přesně. A nebo první stránka odradí a po dvou kapitolách je to skvělá kniha^^
      Tak doufám, že bude... :) Co to bylo za knížku? Zní to docela zajímavě, i když já na cello nehraju^^

      Odstrániť
  10. Možná metodu vyzkouším :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. "Co udělá knihomol? Chodí po (nejlépe několikapatrovém) knihkupectví, nasává vůni knih, kouká okolo sebe a obdivuje. A dřív nebo později mu nějaká z knih do oka padne."

    Heh! Tos vystihla! :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Ano, jsem dokonalý případ vylíčeného knihomola :) metoda 99 zní logicky, určitě jí vyzkouším .) A ano, jdu se kouknout na 99. stranu nejblíže ležící knihy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To spousta lidí^^ Ale jsem ráda, že se k tomu i někdo přizná. :)
      Tak se pak můžeš podělit, cos zjistila ;D

      Odstrániť
  13. Znám i člověka, co se podívá na poslední stranu, přečte si konec a knihu zase odloží. >> môj zlozvyk. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Ja si knihy hľadám sama na internete podľa toho ako ma zaujme najskôr obálka - prinúti nahliadnúť viac detailom, neskôr si prečítať anotáciu a pokiaľ sú ukážky, tak ak ma naozaj skutočne zaujmú na toľko, že si po prečítaní tých 3-5 strán hovorím, bože prečo je to tak krátka ukážka? Musím si tú knihu prečítať!, až vtedy viem, že je to tá pravá kniha, ktorú hľadám. :-) Väčšinou sú to ale nie tak hneď tie prvé strany na ukážku, ale ani tie príliš vzdialené. Také akurát. Boli knihy, ktoré ma zaujali obálkou, anotáciou a keď som sa dostala k ukážkam, nevydržala som to prečítať celé alebo som to po niekoľkých vetách vzdala...Alebo naopak knihy, ktoré má ukážkou celkom pohltili do deja aj keď som si najskôr hovorila, to asi nebude nič moc...Priznám sa, práve som sa naozaj chystala nalistovať v knihe stranu 99. :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podobné jako to, co jsem popsala já, jen internetově^^
      Tak to mě těší :D

      Odstrániť
  15. Nikdy jsem se nad tím takhle nezamýšlela, ale zní to rozhodně skvěle a až příště navštívím knihkupectví nebo knihovnu, tuto metodu určitě vyzkouším. Má to svou logiku a líbí se mi to, díky moc za úžasný tip. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky děkuju - za pochvalu^^
      Pak se případně poděl, jak se ti povedlo knížku 'odhadnout' :)

      Odstrániť
  16. Môj klasický postup pri výbere knihy v kníhkupectve: Prečítam názov, študujem obálku, očami prebehnem anotáciu, otvorím knihu na random strane a kus si prečítam. A potom pozerám cenu :D
    Ale tá strana 99, to je fakt zaujímavé, asi tak budem nabudúce postupovať xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Taky pěkné :D Vidíš, tou cenou se řídím taky, na tu jsem zapomněla :D
      Díky :)

      Odstrániť
  17. U mňa to ide väčšinou cez odporúčanie alebo hodenie sa po hlave (toť - kúpim a ani poriadne neviem, o čom kniha je :D našťastie väčšinou trafím do čierneho a kniha sa mi páči). Ale v kníhkupectve, navštevujem ho málo - v našom meste je len jedno a tam pracuje jedna taká zlá teta, nemám ju rada :D - ju zvyknem otvoriť na náhodnej strane, ak vôbec. Zväčša si však knihy aj tak objednávam cez internet, lebo ma to vyjde lacnejšie :) Každopádne - článok je perfektný :) Veľmi trefný. Ale som asi jeden z mála knihomoľov, ktorý chodí do kníhkupectiev obzerať obálky a čuchať knihy, namiesto ich kupovania :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To občas taky dělám, ale většinou na základě hodnocení spíš sáhnu po knize v knihovně nebo ebooku, než že bych rovnou kupovala :D Závidím, že se trefíš :)

      No, já tu nemám žádné a nejbližší je 25 km daleko :D Jaj, nezávidím, nesnáším nepříjemné lidi :D

      Já poslední dobou taky spíš internet, protože když už jdu do knihkupectví, jen ta cesta mi vyjde dost draho na to, abych jen bloumala, protože knihu, co chci, třeba nemají. Když jsem ale ve městě za jiným účelem, to kolikrát prolezu knihkupectví všechna, aniž bych si něco koupila :D

      Děkuju :)

      Odstrániť